Marketing je dijelom vođen industrijom, a dijelom kreativnim razmišljanjem. Kod mrežnog marketinga radi se o pronalaženju prodavača s entuzijazmom jer ako se zaposli osoba koja ulaže puno truda u posao to direktno dovodi do veće prodaje i zapošljavanja u marketinškoj mreži. Mrežni marketing je metoda marketinga koja se oslanja na pojedince koji koriste svoje osobne mreže za razvoj poslovanja ili prodaju proizvoda. Takve se mreže koriste za stvaranje potencijalnih klijenata i privlačenje kupaca ili partnera, obično implementirajući proces obuke i mentorstva za nove djelatnike. Mrežni marketing je poslovni model koji ovisi o osobnoj prodaji od strane neovisnih predstavnika.

Tvrtke koje slijede ovaj model mrežnog marketinga često stvaraju razine prodavača, tj. prodavači se potiču da zapošljavaju vlastite mreže prodavača. Kreatori nove razine zarađuju proviziju od vlastite prodaje i od prodaje ljudi u razini koju su stvorili. S vremenom, nova razina može razviti dodatnu razinu što pridonosi većoj proviziji osobi na najvišoj razini, ali i manjoj proviziji osobi na srednjoj razini. To znači da zarada samog prodavača ovisi o zapošljavanju dodatnih prodajnih predstavnika, ali i njihovoj prodaji proizvoda.

Postoji određena stigma povezana s poslovima mrežnog marketinga, posebno onima s više razina, koje se mogu okarakterizirati kao piramidalne sheme. To znači da prodavači na najvišoj razini mogu zaraditi impresivne količine novca na provizijama od razina ispod njih, dok će ljudi na nižim razinama zarađivat mnogo manje. Privlačnost mrežnog marketinga je u tome što pojedinac s puno energije i dobrim prodajnim vještinama može uz skromna ulaganja stvoriti profitabilan posao.

Mrežni marketing može se podijeliti u tri osnovne kategorije, a to su direktni marketing, affiliate marketing i multi-level marketing. Ove su kategorije slične po tome što pojedinci koriste svoje osobne mreže za vođenje poslovanja, a preko tih mreža ostvaruju prodaju ili regrutiraju druge da prodaju proizvode u njihovo ime. Mrežni marketing nikako ne smijemo poistovjetiti s influencerskim marketingom koji se pojavljuje s razvojem društvenih mreža.

Direktni (izravni) marketing je jednoslojni marketinški sustav koji zahtijeva od pojedinca da samostalno prodaju proizvod ili uslugu. Pojedinci koji rade na ovaj način ne moraju angažirati druge distributere te su plaćeni samo na temelju izravne prodaje koju ostvare. Izravni marketing tako je najneposredniji oblik prodaje, a takav način prodaje koristi nekoliko vrhunskih tvrtki kao što su kozmetika Avon i kuhinjski pribor Pampered Chef.

Affiliate marketing je noviji aspekt mrežnog marketinga gdje se koriste online affiliate marketinški programi. Vlasnici web stranica i blogeri integriraju poveznice na određene proizvode na svojim platformama. Kada ljudi kliknu na te poveznice i kupe proizvode, vlasnik web stranice dobiva naknadu za preporuku. To korisnicima omogućuje pristup pouzdanoj stranici na kojoj mogu odmah kupiti proizvode koji se reklamiraju. Važno je da oni koji koriste pridružene veze budu transparentni i pouzdani. Amazonov affiliate program jedan je od najpoznatijih, ali i Googleova affiliate mreža također postaje sve popularnija.

Multi-level marketing (skraćeno MLM) je marketinška mreža koja se temelji na distribuciji koja uključuje izravnu prodaju i nižu liniju distributera. Ovaj poslovni model uključuje neplaćene, hijerarhijske prodajne timove koji prodaju proizvode izravno potrošačima u kombinaciji s zapošljavanjem dodatnih prodajnih predstavnika tvrtke. Ovakav marketing na više razina može se još nazvati i marketingom preporuke.